test banner

Waarom is vis Gezond?

Waarom is vis Gezond?

‘Probeer 1 keer in de week vis te eten, want het is erg gezond’

Waarom is vis gezond?

‘Probeer 1 keer in de week vis te eten, want het is erg gezond’  We zijn denk ik allemaal wel op de hoogte dat vis gezond is. Het is wel handig om te weten waarom vis zó gezond is en wat vis voor jouw gezondheid kan betekenen.

 

Deze week zal ik mijn blog hieraan wijden. We horen overal de zin: ‘vis is gezond’ maar het is soms belangrijker om de vraag te stellen ‘Waarom is het gezond?’ en ‘Wat doet het met mijn gezondheid?’

Zo dienen we als eerst onderscheid te maken in vette en magere vis. Vette vis klinkt best ongezond in de oren. Echter heeft ons lichaam vetten nodig. Vetten hebben wij nodig voor energie, als reserve, voor bouwcellen en voor opname van vitamines. Dit gaat dan over gezonde onverzadigde vetzuren. Dit vinden we o.a. in noten en vis. De welbekende omega-3 vetzuren behoort tot de gezonde onverzadigde vetzuren.  De belangrijkste en veiligste bron voor het verkrijgen van omega-3 is vis. Vis is een geweldige bron van vetzuren. Deze versterken ons immuunsysteem. Zonder voldoende Omgega-3 werkt je immuunsysteem niet optimaal waardoor je last krijgt van ontstekingen.

 

Zo behoren Paling, Makreel, Sardien, Zalm, Zeebaars en Haring tot de vette vissoorten.  Verschillende studies hebben onderzocht dat het eten van de vette vis de kans op het sterven van hart en vaatziekten verkleint. Zo werkt de vette vis ook cholesterolverlagend. De vette vis schijnt ook de kans op dementie te verkleinen.  De vette vis is ook gezond voor de zwangere vrouw. Zo schijnt het de kans op vroeggeboorte en onderontwikkeling van het kind te verkleinen.

Zo is vis eten ook essentieel voor kinderen omdat hier de omega-3 vetzuren in te vinden zijn. Het is van belang als ouder om kinderen kennis te laten maken met vis, omdat het zorgt voor goede ontwikkeling en groei. Zo is het vispotje wat te verkrijgen is op de onlinevismarkt populair voor kinderen. Hiermee zorg je dat jouw kinderen omega-3 binnenkrijgen.

Omega-3 helpt bij verschillende processen in ons lichaam zo helpt omega-3 aan het onderhoud van ons hormoonhuishouding,  een mooie huid,  goede ogen, goed functioneren van ons zenuwstelsel en hersenen.

Zo bevatten krab kreeft en garnalen goede cholesterol die de strijd aan gaat in jouw lichaam met het slechte cholesterol.

 

Aan de andere kant hebben we de magere vissoorten. Forel, schar, wijting, tong, schelvis en Kabeljauw vallen o.a. tot de magere vis. De magere vis bevat ook vetzuren, maar is niet zo rijk aan vetzuren als de vette vis. De magere vis bevat weinig calorieën. Hiermee is de magere vis uitermate geschikt voor de mensen die op hun gewicht letten.

 

Heeft u vragen over het versterken van uw immuunsysteem door middel van vis?  Laat gerust een reactie achter.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden